h1

När det sticker i ögonen…

januari 14, 2013

”I Vimmerby är Astrid Lindgrens Näs en anläggning som vi alla ska vara stolta över.”

Astrid kikar närbildSå skriver ledarskribenten Alf Wesik på Vimmerby Tidning i lördagens tidning (13/1). Det är jag förstås väldigt glad för.

Och visst har vi  kommuninvånare all anledning att vara stolta: här på Astrid Lindgrens Näs finns en av Sveriges mest påkostade och intressanta utställningar, här kan vi ge en unik inblick i Astrid Lindgrens barndomshem och under våren 2013 drar vi igång den mest spännande trädgårdssatsningen i landet!

Att Wesik därefter raskt går över till att nämna kostnaderna för bolagets styrelsemöte på ett hotell i Stockholm, med synpunkten att de ”sticker i ögonen”, får vi väl leva med. Jag är bara tacksam för att han inte har hand om vår ekonomi på riktigt, eftersom han i det här fallet plussar på samma kostnad två gånger och uppenbarligen har svårt att läsa ens de enklaste fakturor.

Ett scoop?

Kanske hoppades Wesik på ett scoop.  Häromdagen lät han en av sina reportrar begära ut kopior på alla våra fakturor från hotellet. Reportern granskade fakturorna och mejlade tillbaka: ”Hej och tack. Det var ju inte mycket att orda om.”

Men skam den som ger sig.  När ledarskribenten vill plocka populistiska poänger, så är det förstås tacksamt att vifta med en hotellräkning, oavsett hur rimlig räkningen är. Och alldeles oavsett att nyhetsvärdet bedöms som obefintligt av tidningens egen journalist.

Det är antagligen i samma anda som han också påstår, med ett medvetet och ganska illasinnat ordval,  att Astrid Lindgrens Näs ekonomi ”belastar kommunens ekonomi tungt.”

Sanningen är att vi ”belastar” 0,3 % av kommunens totala driftbudget.

Styrelsen, mina medarbetare och jag jobbar hårt på att få bra balans i vår ekonomi, utifrån de förutsättningar och det uppdrag vi har.  Det har bland annat resulterat i  att Astrid Lindgrens Näs ligger i topp bland landets museer vad gäller egenfinansiering (52 % år 2011).

Men sådana uppgifter tycker förstås inte Wesik att han behöver förmedla till sina läsare när han skriver om vår ekonomi.

Förvrängda fakta

Det är Vimmerby Tidnings självklara rätt att vara hur slarvig och hur vinklad som helst. Jag har inga som helst problem med att tidningen driver opinion mot exempelvis Vimmerby kommuns förehavanden eller Astrid Lindgrens Näs. Vinklingarna får tidningen stå för, självklart också urval och inriktning. Jag har självfallet heller inga problem med att man använder offentlighetsprincipen för att ta reda på fakta.

Det jag däremot starkt ogillar är spridandet av förvrängda fakta,  felaktiga uppgifter, utelämnande av fakta och rent ut sagt dålig och ofullständig journalistik. Det, om något, sticker i ögonen!

Det är inte bara ett problem för oss som då och då blir omskrivna, utan också ett problem för tidningen själv.

För när en tidning och en redaktör tappar i trovärdighet, så kommer själva tidningen så småningom att tappa intäkter. Vem vill prenumerera på en tidning som inte längre går att ta på allvar?

Tidningen väljer

En lokaltidning är en viktigt bärare av den kultur som råder i en stad. Tidningen påverkar i hög grad hur debatten förs, hur människor talar till varandra, vilken nivå som ska finnas i det offentliga och öppna samtalet. Den påverkar också  vilken nivå som ska finnas i samtalen människor emellan.

Tidningen sätter agendan, det är tidningen som talar om vad som är viktigt och relevant. Både genom att ta upp olika ämnen – och genom att inte ta upp saker.

Det är tidningen som själv väljer vilken attityd man vill sprida i samhället. Vill Vimmerby Tidning till exempel sprida ett onyanserat och populistiskt politikerförakt, så har man alla möjligheter att påverka opinionen. Vill Vimmerby Tidning fortsätta sprida fördomar, exempelvis genom anonyma insändare eller fördomsfulla skämthistorier från 1950-talet, så har tidningen all rätt att göra det.

Men man kan också låta bli. Och istället välja en annan, mer professionell och nutida inriktning. Fördjupa diskussioner och samhällsbevakning. Ge medborgarna den fulla information de behöver för att kunna delta i samhälls- och kulturlivet, och för att kunna ta ställning i även komplicerade frågor.

Det valet är redaktionsledningens eget.

Vimmerbys attraktionskraft

I Vimmerby har vi påbörjat ett flerårigt arbete med att förbättra Vimmerbys attraktionskraft. Vi är många som hoppas att Tillväxtverkets, Regionförbundets, kommunens och inte minst det privata näringslivets satsningar kommer att leda till att Vimmerby utvecklas till en modern, framåtskridande och dynamisk knutpunkt på många plan.

I denna intensiva utveckling deltar näringarna, de små företagen, det offentliga kulturlivet, handeln i Vimmerby och en rad andra aktörer. I mångt och mycket diskuteras attityder, hur vi ska bemöta varandra och våra gäster, hur vi ska kunna samarbeta bättre utan att tappa våra egna roller. Och hur vi ska få folk att flytta till Vimmerby, gilla staden och det mänskliga klimatet här.

Det är i det perspektivet dags att ifrågasätta hur den lokala tidningen verkar. Framförallt borde tidningen och redaktionsledningen själv ta sig en funderare på vilka attityder och förhållningssätt man vill sprida i bygden. Och vilken roll man vill spela.

Vad vi har för publicistiskt klimat är faktiskt en av de viktigare frågorna för Vimmerbys utveckling, attraktionskraft och framtid.

Vi vill ju inte bara vara stolta över att Astrid Lindgrens Näs är ett av landets mest unika besöksmål.

Vi skulle också gärna vilja känna stolthet över att lokaltidningen är en av landets mest spännande tidningar och ett forum för kvalificerade analyser, kompetent kulturbevakning,  seriös lokal journalistik och opinionsbildning, och underhållande förströelse.

PS. Läs gärna också kommunalrådet Micael Glennfalks blogginlägg om Vimmerby Tidnings ledare. DS.

 

6 kommentarer

  1. Träffsäkert Kjell-Åke! Det är verkligen dags att fundera över vad det är tidningar i dag förmedlar. Känns som att allt ska gå så fort att research och nyanseringar hela tiden får ge plats åt det som i stundens hetta framstår som ”scoop”.

    Själva sade vi upp prenumerationen på lokaltidningen när de i en artikel om våldtäkten i Mariannelund använde en högst rasistisk webbtidning som källa (en tidning som för övrigt inte ens är i närheten av att följa det pressetiska regelverket). Där rann droppen över för vår del.

    VIctoria Axelsson


    • Tack för kommentaren, Victoria. Det är just det jag menar, att även media (eller i synnerhet media!) måste hela tiden skapa förtroende för sin journalistik, oavsett om det är på nyhetsplats eller på opinionssidorna/ledarisan.


  2. Föredömligt väl kommenterat, Kjell Åke. Vimmerby drar enorm fördel av ALV och Näs – och maken till missriktad och misslyckad ”grävjournalistik” har man sällan sett.


    • Tack för kommentaren, Sonja. Missriktad och misslyckad, var orden!


  3. Jag läste en artikel av Alf Westik på s.9 i dagen (20130115) Vimmerby tidning Om styrelsemöten, ekonomi och starka män….. och tänkte: Tur att man kan tänka själv och inte tror att det som står i tidningen är sant…. och en tanke till: Kultur som är till för alla kostar ibland eller ofta mer än man kan tjäna med den- men kultur är värd detta! tycker jag iaf.


  4. […] mm: Kjell-Åke Hansson, Micael Glennfalk, Vimmerby tiding, Vimmerby Tidning 2.Mer […]



Lämna en kommentar