h1

”Min bästa julklapp någonsin”

januari 7, 2013

SÅ ÄR VI då tillbaka på jobbet, efter några veckors ledighet.

Fast här på Astrid Lindgrens Näs har vi förstås haft öppet de flesta dagarna under jul-, nyårs- och trettonhelgerna. Med glädjande många utländska besök, kan tilläggas.

kalleblomkHelgerna är annars underbara tider för oss bokläsare. Inte nog med att vi ofta får böcker i julklapp, vi har också som regel tid att läsa dem. Förutsatt att vi inte har förletts in i något meningslöst spel på vår digitala pekplatta. 

Diskussionen om bokens vara – eller inte vara –  i vår digitala och pekplattestyrda tidsålder poppar upp med jämna mellanrum. En särskilt läsvärd och entusiastisk artikel levererades i Svenska Dagbladet några dar innan nyårsafton.

Carl-Johan Malmberg formulerade ett starkt försvar för den traditionella boken, den som både doftar gott, är lättläst och skön att hålla i handen. Hans artikel hittar du här

Extra roligt tycker vi hans exempel på bokens betydelse är. Och visst känner vi igen oss i den här beskrivningen:  

”Jag ser ett paket framför mig, platt och rätt litet, på den runda, bruna mattan under granen. Det är julen 1957 och jag vet vad paketet innehåller: en bok, en alldeles särskild bok, en som jag önskar mig mer än något annat i världen. Fortfarande kan jag tänka på det där paketet som min bästa julklapp någonsin. Boken i det var Astrid Lindgrens Mästerdetektiven Blomkvist lever farligt.

Kommentera

