h1

Astrid Lindgrens egna ord om rasism

november 14, 2011

I FÖRRA VECKAN rapporterade både svensk och utländsk press om hur en teolog klassat böckerna om Pippi Långstrump som ett uttryck för vit, kolonial rasism och därmed som olämplig litteratur för dagens barn.

Idag publicerar jag, med familjens goda minne, ett utdrag ur ett hittills opublicerat privat brev, som Astrid Lindgren skrev 1957 och som berör en annan av hennes böcker.

Bakgrunden:

Astrid hade fått ett upprört brev från sin vän och stora beundrarinna Louise Hartung i Berlin. Hon hade läst Rasmus, Pontus och Toker och regerat mot skildringen av svärdsslukaren Alfredo, som bröt på tyska. Alfredo var ju tjuv, han stal en silversamling (visserligen tillsammans med två ursvenska kumpaner) och detta tog Louise Hartung som uttryck för Astrids ”djuprotade aversion” mot dels tyskar dels ”fahrendes Volk”.

Detta föranledde Astrid att svara följande i ett brev den 5 oktober 1957:

” Det var hårt och bittert att höra för den som avskyr all nationalism så innerligt som jag gör. Jag trodde du visste det. Jag trodde du visste, att jag ogillar allt indelande av människor efter nationer och raser, all sortens diskriminering mellan vita och svarta, mellan arier och judar, mellan turkar och svenskar, mellan män och kvinnor.

Ända sedan jag var så stor att jag kunde börja tänka självständigt har jag tyckt illa om det blågula fosterländska storsvenska, allt det där om ”kommer någon våra fjäll för nära, då mulnar det i Svitiod”, det förefaller mig lika avskyvärt som Hitlers tyska nationalism. Någon patriot har jag aldrig varit. Vi är alla människor – det har varit mitt speciella patos här i livet. ”

Här på bloggen i morgon skriver Karin Nyman, dotter till Astrid Lindgren, om den aktuella debatten kring Pippi Långstrump-böckerna.

Foto: Jacob Forsell. Bilden är upphovsrättsskyddad.

Senaste artiklar här: The Guardian, The Local, Aftonbladet

9 kommentarer

  1. Hej!
    Tog Astrid kopior på alla sina brev?


  2. […] Åke Hanssons blogg – att arbeta med Astrid Lindgren « Astrid Lindgrens egna ord om rasism Både svarta och vita i Pippi-familjen november 15, […]


  3. Hej Bibbi Nyfiken. En del av de brev som Astrid skrev, har adressaterna sänt tillbaka till familjen för att de ska bevaras. En del av dem förvaras nu på Kungliga Biblioteket. Astrid tog, mig veterligen, inte kopior på sina många brev – det hade kanske varit väl omständligt på den tiden, eftersom hon ju skrev många, många brev, Hälsningar Kjell Åke H.


  4. Då förstår jag… Breven har sänts tillbaka. Sympatiskt, kan jag tycka.
    Kungliga biblioteket… ännu en anledning att åka till Stockholm.

    Tack Kjell Åke för ditt svar.

    /Bibbi


  5. […]       Det är Kjell-Åke Hansson vd på Astrid Lindgrens Näs som kommit fått ta del av ett brev som Astrid Lindgren skrev till en […]


  6. http://gallerisvinestien.dk/?p=15163


  7. Finns just det här brevet, som texten citerat, på kungliga biblioteket?
    Jag undrar eftersom flera tror att det är uppdiktat av någon sorts vänsterextremistisk konspiration, och det skulle vara bra att kunna hänvisa till kungliga biblioteket som källkritik.


  8. Finns även detta brev på kungliga biblioteket?


  9. Breven till Astrid Lindgrens finns i Astrid Lindgrens arkiv på KB, förutom en brevsamling med brev som skrevs mellan syskonen i familjen och som förvaras i ett annat arkiv.



Lämna en kommentar