h1

När kulturen driver tillväxten

juli 18, 2013

Visby murenJag läser igenom mina anteckningar från Almedalsveckan på Gotland för några veckor sedan. Anteckningar från ett antal gratisseminarier om kultur, museer, turism, stadsutveckling och besöksnäring.

För oss som jobbar i Vimmerby är sådana frågor högaktuella. Hur ska vi få vår kommun att bli en ännu starkare dragare för utländsk och inhemsk turism? Det har i högsta grad med kultursatsningar och stadsutveckling att göra.

Och så måste vi bli medvetna om vilka mekanismer som kan skapa framgång på lång sikt.

I ett av veckans inledande seminarier – som också blev ett av veckans mest omtalade – berättade Rudolf Antoni från Fastighetsägarna om begreppet kulturdriven tillväxt. Ett begrepp som nu vinner allt mer mark. Konstnärlig kreativitet och kunskap är den ”nya stålindustrin”, och kultur är ett av kommunernas främsta konkurrensmedel i kampen om att skapa attraktion och locka de skarpaste hjärnorna.

Att just Fastighetsägarna (en branschorganisation för privata fastighetsägare) tar täten i kulturdebatten är intressant. Plötsligt är det inte kulturarbetare och konstnärer som ropar efter satsningar på kultur – utan privata, kommersiellt inriktade företagare, som egentligen har en helt annan agenda, nämligen att hyra ut fastigheter till bästa möjliga hyresgäster till högsta möjliga pris.

De har insett att vägen till lönsamhet numera går via kultur. Gärna kultur som låter sig omtalas, kultur som provocerar och väcker känslor och tankar.

När stadskärnan förändras

När en stadskärna förändras, så dras människor dit.  I alla fall om den präglas av nya, spännande kulturella uttryck, spännande mötesplatser och ett medvetet utbud av restauranger och attraktiva butiker.

Och om den kulturella miljön  runt en huskropp förändras och blir mer dynamisk och levande, så kan en fastighet ”flytta” från ett C-läge till ett A-läge, menar Fastighetsägarna.

På inte alltför lång sikt kommer det att gynna både fastighetsägare (i form av värdestegring på fastigheterna), näringsidkare (i form av fler kunder) och kommunen i stort (i form av att kommunen blir mer attraktiv för de som redan bor där, turister och potentiella inflyttare).

Samt naturligtvis medborgarna, som får en mer stimulerande omgivning att hämta energi ur. Och mer attraktiv stad att vara stolta över.

Framtidens vinnare

Framträdande i alla resonemang jag lyssnat till eller deltagit i under veckan är insikten om att kommuner som vågar satsa rejält på kultur – arkitektur, offentlig konst, investera i en teater eller konsthall, kultur i skolorna eller kulturcentra – är framtidens vinnare.

Helt enkelt för att man inte, som förr, börjar med att bygga en fabrik eller ett företag på en plats för att sedan rekrytera arbetare och tjänstemän. Numera fungerar det ofta tvärtom:  det är företagen som söker sig till medarbetarna, det vill säga till mänskliga miljöer där  det redan finns en dynamik, där människor visar att de inte är konservativa utan framtåblickande, modiga och har fantasi.

Det finns förstås ingen enkel logik i detta. Den gamla, tunga basindustrierna har inte spelat ut sin roll. Mat, maskiner och varor måste produceras även i framtiden. Och företag tittar förstås också på kostnader för löner, tomtmark och liknande när man väljer etableringsområde. Men den ”kulturella infrastrukturen” blir viktigare och viktigare för varje dag som går, det verkar alla forskare vara eniga om.

De gamla bruksorterna, som byggde på förädling och tillverkning, utgör knappast framtidens samhällsmodeller. Inte bara för att tillverkningsindustrin ofta flyttar utomlands, utan för att den ofta försöker rationalisera ner antalet medarbetare. På de platser där man nöjer sig med den gamla ”fabriksmodellen” och inte har modet att på ett klokt sätt investera också i kulturdriven tillväxt, ja där kommer utecklingen på sikt att stagnera.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: