h1

Vad är ”de kreativa näringarna”?

juli 6, 2012

VAD ÄR EGENTLIGEN de ”kulturella och kreativa näringarna” som man nu i allt större usträckning talar om?

Den frågan tror jag vi kommer att få vrida och vända på ytterligare under de kommande åren. Definitionen är inte glasklar och jag kan på ett sätt förstå om de ”gamla” industrinäringarna känner sig en smula försmådda.

Exempelvis reagerade Jan-Eric Sundgren (tidigare rektor på Chalmers och numera Volvo-direktör med ansvar för miljö- och samhällsfrågor) med hetta under Kulturrådets debatt på Gotlands museum igår.

– Volvo tillhör också de kreativa näringarna! sa Jan-Eric. Inte bara genom våra designers och formgivare, utan också genom de ingenjörer som på ett extremt kreativt sätt utvecklar nya katalysatorer eller andra komponenter.

Naturligtvis har han rätt. Kreativitet är inte förbehållet konstnärer. Alla branscher måste bygga på kreativa processer för att utvcklas. Till och med politiker och statstjänstemän kan och bör vara kreativa.

Jag antar att det som kan reta upp företrädare för våra basindustrier bland annat är sådana här formuleringar på den svenska regeringens hemsida:

”De kulturella och kreativa näringarnas betydelse för tillväxt, jobb och innovationer blir allt tydligare och … de kulturella och kreativa näringarna både i Sverige och i EU omsätter mer än bilindustrin.”

Jan-Eric Sundgren från Volvo instämde under seminariet igår i att övriga näringslivet måste bli betydligt bättre på att använda sig av kultur och konstnärer i vid mening. Rubriken för debatten var ”Konstnärens roll i samhällsutvecklingen” och alla var rörande överens om att fria konstnärer är lika viktiga för ett dynamiskt samhälle som fria forskare.

– Vi gör fantastiska bilar, men vi är usla på att skapa berättelser, sa Jan-Eric Sundgren. Det måste vi och andra företag bli bättre på och där måste vi engagera skrivande och gestaltande konstnärer av olika slag.

Raskt höjdes då förstås varnande pekfringrar för att konsten och berättelserna skulle bli styrda och inte längre fria. Men så tror jag inte att Sundgren menar. Tvärtom efterlyser nog både han och andra inom näringslivet en fri och förutsättningslös diskussion om hur kultur och industri kan samverka ännu djupare.

– All konst handlar egentligen om att gestalta hur det är att vara människa, sa författaren Helena von Zweigbergk.

Så är det, Och det ligger självklart i HELA samhällets intresse att det skapas så många berättelser som möjligt om det.

Det är därför viktigt att fästa större fokus i framtiden på den aktiva och dynamiska roll som kultur, kulturskapare, museer och kulturella mötesplatser kan ha i vårt framtida moderna samhälle. Att peka ut de ”kulturella och kreativa näringarna” – och verkligen se dom som näringar! – är viktigt, eftersom man då synliggör den betydelse och kraft som kultur har.

Det är hög tid att trassla oss bort från den gamla kopplingen mellan ”kultur” och ”fritid”. Kultur är inget vi ägnar oss åt eller konsumerar när vi inte har något annat för oss. Kultur – precis som livsmedel, transporter, varor – är något som omger oss varje stund i vardagen och som allt fler och fler kommer stt jobba med.

Museer och konsthallar, naturområden och teatrar, upplevelseparker och orkestrar – allt detta rika som ryms inom det vibrerande ordet ”kultur”- är basen för besöksnäringen, både lokalt och nationellt. Tillsammans sysselsätter besöksnäringen lika många årsarbeten som ett helt knippe av de allra största svenska tillverknings- och exportföretagen.

Därmed inte sagt att man ska ställa olika branscher mot varandra. Men min övertygelse är att kultur i vid mening är en klart underskattad och underutnyttjad resurs för dagens och morgondagens samhällsbygge och näringslivsutveckling.

Och jag ser fram emot den dag när Volvo ”anställer” ett gäng författare och skapar en ny verkstad för vår tids berättelser – utan krav på att böckernas huvudpersoner oavbrutet ska köra sin Volvo hit och dit!

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: