h1

Dagens gästbloggare: Anna Winberg

september 9, 2011

DEN HÄR VECKAN har stipendiaten Anna Winberg funnits på plats på Astrid Lindgrens Näs för att arbeta med sin ungdomsbok. Jag bad henne förstås gästblogga och här är hennes inlägg, som hon valt att illustrera med en bild på utsikten från sitt arbetsrum:

Det märks att det är på väg att bli höst på Näs. Redan första dagen jag är här hämtas åtta kaniner tillsammans med mamma kanin från sitt sommarboende, och öppettiderna ändras, till de tillresta turisternas besvikelse. De vandrar runt på området i regnställ som svampar under sina färgglada paraplyer.

Dåligt väder verkar dock ha god inverkan på skrivandet. Timmarna flyger fram som stipendiat på Näs, och bryts bara för de återkommande kaffepauserna med den trevliga personalen. Precis som Kjell Åke utlovat i sin blogg får jag dricka så många koppar kaffe jag orkar.

När jag skriver det här har det redan hunnit bli torsdag och min vecka på Astrid Lindgrens Näs går mot sitt slut. Det har varit en lyx att få sitta och skriva på övervåningen i Prästgården i en hel vecka, och varva passen vid datorn med långpromenader i Vimmerby. Jag har även tagit mig tid att titta på alla fina bokomslag från olika utgåvor av Astrids böcker, vilket varit väldigt intressant då jag arbetar med att föreläsa kring just bokomslagsdesign och säljbarhet.

Under veckan har jag arbetat på olika manusutkast, och kämpat för att de ska bli ännu bättre, och förhoppningsvis tagit ett steg närmare utgivning. På söndag är det inte bara dags att återvända till Stockholm, utan också att skicka över nya pdf-filer till de redaktörer och förläggare jag har kontakt med för ny respons. Vad får beröm, och vad behöver jag fila ytterligare på?

Skrivandet är en process man aldrig blir klar med, men en kreativ skrivarvecka i Vimmerby har gjort underverk, och gjort mig redo för nya tag. Jag längtar redan efter att återvända hit för att skriva, trots att veckan inte ens är slut!

Anna Winberg

Läs mer om Anna på hennes blogg och hemsida. Det är Saltkråkan AB som generöst delar ut ett arbetsstipendium till en ung blivande författare, som får möjlighet att kunna arbeta en vecka på Astrid Lindgrens Näs

Kommentera

