h1

Fullt hus för Alakoski

april 14, 2011

EN KVÄLL MED författaren Susanna Alakoski blir gärna en kväll som pendlar mellan djupaste allvar och lättsammaste skratt. I går kväll gästade hon oss på Astrid Lindgrens Näs för att samtala om sina två romaner Svinalängorna och Håpas du trifs bra i fengelset.

Det är fantastiskt kul att se den uppslutning som numera är på våra författarkvällar. I går kväll knappt hundra personer (det vill säga fullt hus!) och många nya ansikten i publiken. Och visst är det något speciellt att vi kan få möta några av de mest aktuella författarna i landet i direkta samtal på Näs? (Janne Strömstens bild här på mig, Susanna och vår bibliotekarie Maria Tunek, är tagen strax innan framträdandet.)

Susanna utropade till att börja med Astrid Lindgren till sin ”målbild”.

– Jag vill också bli översatt till över nittio språk och få en egen lika fantastisk utställning om min historia, sa Susanna och pekade mot vår permanenta utställningshall. Och jag vill också ha ett jättestort litteraturpris uppkallat efter mig!

Glimten i ögat, förstås. Det vi fick möta resten av kvällen var en öppenhjärtlig Susanna, som gärna pratade om att hennes egna erfarenheter förstås låg till grund för Svinalängorna och att hon gjort sig av med de hemska upplevelserna i och med att boken ”tagit över”. Fattigdomen i dagens Sverige, den obegripliga drogliberala inställningen till narkotika (”När får vi den första berättelsen om hur det är att växa upp med två narkomaner som föräldrar?”) och konsten att inte skriva svart-vitt när man som författare beskriver elände, var något av det vi hann samtala om.

– Den senaste romanen, Håpas, är en kärleksroman, sa Susanna. Trots ständiga svek och den pngest som skapas för de anhöriga till en narkoman och förbrytare, trots allt elände, så finns ändå kärleken där. Precis som i Svinalängorna.

En barnbok blir nästa Alakoski-bok i tryck. Dagens Harri heter den.

– Och min nästa vuxenroman kommer att handla om sex. Jag är intresserad av sex! sa Susanna som avslutning.

Börje Ahlstedt, Kjell Albin Abrahamsson och Susanna Alakoski har gästat oss denna vår. Ingen dålig trio, om ni frågar mig. Spännande har det varit och nu går vi bums in i planeringen för nya författarmöten i höst.

Kom VÄLDIGT gärna med förslag, till exempel genom att trycka på länken kommentera här på sidan och skriv en liten rad och berätta vad just du vill se och höra. Eller mejla mig: kjell-ake.hansson@vimmerby.se

Kommentera

