h1

Ahlstedt i vredesutbrott krossade glas!

februari 1, 2011

DET BLEV EN precis så magisk afton som vi hoppades när skådespelaren Börje Ahlstedt besökte oss på Astrid Lindgrens Näs i kväll. Fullsatt, förstås, och ett samtal som böljade mellan djupaste allvar och lättsammaste garv. Plus vredesutbrott med krossat glas!

Mycket av kvällen kom att handla om Astrid Lindgren och Börjes rollgestaltning av Ronjas rövarpappa Mattis. Det var spännande att höra om Börjes våndor inför att rida och våndor inför slagsmålen med Per Oscarssons konkurrerande hövding Borka. ”Jag hämtade energi och kraft ur Borka, jag var tvungen att göra mig starkare än hans rollfigur. Och jag fick kraft från Ronja också, min längtan till henne gav mig min styrka” sa Börje bland annat om sin roll.

Han framhöll också den kraft han får från Astrid Lindgren: ”hon har gett skådespelare som mig en så otroligt stark grund att stå på”. Den skenbara enkelheten i Astrids berättelser och hennes noggrant övervägda repliker och skeenden är en oerhörd skatt, enligt Börje, som betraktar Ingmar Bergman och Astrid Lindgren som två jämbördiga genier i vår tid.

En härlig kväll, med ett spännande utbyte mellan publikens modiga frågor och Börjes svar. Och allsången som plötsligt uppstod under ledning av Börje. En kväll där Astrid Lindgrens skapargärning hamnade i händerna på Sveriges kanske yppersta skådespelare.

Rubriken ovan är förstås satt på kvällstidningsmanér, bara för att ni ska lockas till läsning. Men Börje slog faktiskt sönder glas, när han skulle visa hur en skådespelare bygger upp vrede mot en person. Den personen blev olyckligtvis jag. Men så bad jag om det också.

 

2 kommentarer

  1. Av alla lumpna tabloidtricks jag upplevt i min dag, tar nog detta priset. Oskicket att överlöpa är ju inte ovanligt, snarare tvärtom.
    Men av alla överlöp tar detta priset – ”Ahlstedt i vredesutbrott krossade glas”.
    Ett säljande löp, som visar sig sakna all substantiell täckning i påföljande artikel. Här ska man bara som beundrande menighet ta del av hur hr Ahlstedt och redaktör’n klappar varandra på ryggen. För oss som värnar om finkulturen är detta närmast ett knivhugg i ryggen.
    Hur ska man i fortsättningen kunna lita på vad som står i denna publikation?
    Jag bara undrar…..

    En som aldrig klagat förr


    • Välkommen i skaran av bloggläsare och kommentatorer, bäste redaktör Jingryd! Jag visste väl att det skulle till en saftig rubrikdragning för att få dig hit… om jag inte minns helt fel så var det du som lärde upp mig en gång i tiden! 🙂

      Emellertid har faktiskt rubriken ovanligt stor täckning i det verkliga skeendet – Ahlstedt slog faktiskt mitt dricksglas i bitar, så det så! Och det skedde i det vredesmod jag bad honom ta fram.



Kommentera

