h1

Börje Ahlstedts loge

januari 25, 2011

JAG HAR JUST fastnat i Börje Ahlstedts memoarbok Från min loge på Dramaten. Den 1 februari får jag nöjet att samtala med Börje om boken vid en författarkväll på kulturcentrumet Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby och det lär inte bli svårt att hitta samtalsämnen.

Redan efter några sidors läsning så blir jag uppslukad. Börje Ahlstedt har levt i hjärtat av svenskt teater- och filmliv, han lyckas på bara några sidor krydda texten med totalt ohämmade omdömen om kollegor, sig själv och sin hustru. Även om han använt sig av en spökskrivare (Lena Katarina Swanberg) så är det uppenbart att det är Börjes egen röst som talar. Skvaller och förtal, har ryktet gjort gällande. Ja, kanske det, vi får se längre in i boken – men i princip är det inte konstigare att en erfaren skådespelare recenserar sina kollegor än att teaterkritiker i tidningarna gör det.

Fascinerande är det i alla fall redan från start och inte alls så ”teaterinternt” som man kan befara i sådana här sammanhang.  Eftersom Börje har arbetat med Astrid Lindgren och hennes figurer är jag säker på att en spännande kväll väntar oss kommande tisdag.

Jag tillåter mig förresten att här i bloggen låna DN-fotografen Anette Nantells bild på Börje i hans loge, så ni kan se vem som har hedersplatsen på det lilla soffbordet – just det, Karlsson på taket! Börje Ahlstedt har ju inte bara varit rövarhövdingen Mattis utan även spelat Karlsson!

Förutom samtalet om teaterminnen kommer vi också att få höra Börje läsa ur Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter. Kan en tisdagkväll överhuvudtaget bli så mycket bättre?

I väntan på det kan den som vill läsa SvD:s och DN:s recensioner av den nya boken. Eller Expressens och Aftonbladets.

Biljetter till författarkvällen den 1 februari kl. 19.00 med Börje Ahlstedt köps på Bokia i Vimmerby eller Astrid Lindgrens Näs 0492-769400. OBS! Begränsat antal platser!

One comment

  1. Är så avundsjuk på att jag inte bor i Vimmerby, skulle mer än gärna komma och lyssna på Börje.



Kommentera

