h1

Saker och ting…

mars 3, 2010

…börjar så smått falla på plats inne i vår utställningshall. Den här veckan bygger vi som sagt om en hel del i vår basutställning om Astrid Lindgren – till det bättre, tror vi förstås!

Att vår tekniker Tobbe är golvad på bilden här intill, beror på att han just nu konstruerar ett helt nytt dockskåp. Där, på väggen, skall en hel samling Pippi-dockor från hela världen snart samsas. De flesta kommer från tv-producenten Marie Nyreröds privata Pippi-samling, som hon välvilligt nu deponerar i vår permanenta utställning.

Marie Nyreröd har bland annat gjort en härlig tv-dokumentär om Pippi och hennes betydelse över världen och vi är både stolta och glada över att vi kan visa hennes samling. Vi återkommer med bilder på vår hemsida snart!

Och på tal om tv, så har det idag varit lite snack på byn om inslaget i Smålandsnytt igår.  Huvudtesen som Kajsa Althén, forskare på Linköpings universitet, lade fram i inslaget är att rädslan för konkurrens har varit främsta källan till vissa lokala näringsidkares motstånd mot försäljningen av Astrid Lindgrens Värld. En försäljning leder till att ett nytt, stort hotell byggs i Vimmerby, vilket då riskerar att konkurrera ut de hotell vi redan har, har kritikerna hävdat mer eller mindre öppet.

Jag tror också att en nysatsning på Astrid Lindgrens Värld (och även ett ökat antal besökare till vårt eget Astrid Lindgrens Näs) kan leda till en ny hotelletablering. Jag tycker också att det är både bra och önskvärt. Ett nytt hotell med högre standard och nya kundregister och idéer kan innebära fler jobb och fler besök.

Jag tror däremot inte att de befintliga hotellen och boendeanläggningarna kommer att förlora på en sådan utveckling. Tvärtom förstärks Vimmerby som ett resmål, en ny aktör kommer in med friska marknadsföringspengar – vilket också på sikt kommer att skvätta över på oss andra och även placera gäster på de hotell och boenden som redan finns.

Och fler personer kan sommartid välja att övernatta i Vimmerby kommun, istället för i kranskommunerna, när de besöker vår teaterpark. Själv hade jag vänner förra året som besökte Astrid Lindgrens Värld, men som hittade det närmaste hyggliga boendet i – Jönköping!

För alla dessa gäster – var de än väljer att bo – snickrar vi vidare på vår utställning. Nyöppning nästa vecka!

4 kommentarer

  1. Hej Kjell-Åke
    Tycker det är tråkigt att dina vänner hittade ”närmast hyggliga boende” i Jönköping när exempelvis Karaktärshotellet uppfyller 4 stjärnor sommartid (dygnet-runt-öppen reception vilket inte finns vintertid) även mer EU-mått mätt. Beklagar att du inte kan marknadsföra oss i sådan utsträckning att dina vänner väljer annan ort för boende. Det blir inte lätt att sälja Astrid Lindgren Näs-paket med övernattning när chefen själv där talar ned Vimmerbys hotell så till den grad att hans egna vänner inte finner nöjaktigt boende närmare än 12 mil.


    • Micael, nu drar du alldeles för snabba och tanklösa slutsatser! Var nånstans ser du att jag har ”pratat ner” ditt eller andras hotell??? Du pådyvlar mig egenskaper som jag inte har och det är en ganska trist debattstil!

      Jag rekommenderar OFTA såväl ditt som andra Vimmerby-hotell både privat och i jobbet. Senast häromdagen tror jag förresten vi bokade in ett antal rum på ditt hotell. Så fortsätt du att marknadsföra våra paket, så jobbar vi vidare för att stötta de hotell som finns i stan!

      Men – detta hindrar mig knappast från att ha åsikten att en ny hotelletablering skulle kunna innebära ökade möjligheter för Vimmerby? Jag är övertygad om att en ny företagsetablering inom hotellnäringen i stan kommer att innebära tillförsel av nytt konferenskunnande, nya nätverk, ny hotellprofil och därmed NYA tillresande. Det måste väl för övrigt också vara själva affärsidén – inte att plocka kunder från de befintliga anläggningarna, som ju har sin profil sedan länge. Naturligtvis kommer det att ske ett visst tapp, i synnerhet i början, men också en ström av gäster åt andra hållet.

      Den familj jag hänvisar till här är en trebarnsfamilj som inte hittade något ledigt rum de dagar de ville besöka Vimmerby förra sommaren. Det var fullt på hotellen och, som jag minns det, var det inte under de absoluta toppveckorna. Eftersom de ville bo på bekvämt hotell och inte vandrarhem eller stuga så blev närmast lediga kapacitet Jönköping. (Skälet till att dom httade boende där var för övrigt att det hotellet marknadsförde sig med ALV-kombination, så det kan ju inte direkt ha varit någon enstaka företeelse)

      Jag tror det handlar om att inse potentialen. Fler boendealternativ stimulerar resandet till Vimmerby, både på sommaren (förstås) och off season. Men det måste kombineras med att vi andra sköter oss bra, att vi känner stöd från näringsliv och kommun när vi försöker skapa reseanledningar. Där finns bara ett sätt att utvecklas – och det är att samverka, mer och mer!


      • ”Trebarnsfamilj som inte hittar boende på grund av fullt” är nåt helt annat än ”hyggligt boende” som du beskriver. Jag vet inte varför du decimerar detta till formuleringen ”för att hitta hyggligt boende”. Jag läser det du skriver och din och Kajsas tolkning av hotellstandarden i Vimmerby kan inte misstolkas.
        Föreslår istället att du besöker anläggningarna och skaffar dig en uppfattning. Det är tröttsamt att höra att motivet för ett nytt hotell skulle vara att de befintliga inte håller måttet. Det är dessutom inte sant och skadar det samarbete som bland annat Nils Nyman offentligt eftersträvat.
        Tråkigt att ni väcker liv i debatten igen när vi istället borde dra åt samma håll efter de beslut som fattats.
        Jag tror inte att ett fortsatt fullt krig mellan boendenäringen och ALV/Näs gynnar någon av oss eller Vimmerby i stort.


  2. Jo, Micael, tydligen kunde min skrivning misstolkas, eftersom du fortfarande hävdar att jag har uttalat mig om hotellstandarden i Vimmerby. Det har jag inte.

    Jag skrev att jag hoppas att fler ska kunna välja att övernatta i Vimmerby istället för i andra kommuner i framtiden. En vän hamnade i Jönköping. Det har förstås framförallt med tillgång på hotellrum att göra. Kvalitetsaspekten tolkade du in.

    Jag har inte sagt att de befintliga hotellen inte håller måttet. Däremot tror jag att ett nytt hotell tillför kompetens och nya kvaliteter.

    Inte heller har jag väckt debatten till liv. Du skrev om hotellfrågan igår, jag gjorde en kommentar idag. Här kan det gärna sluta för min del.

    Det viktigaste är ändå att vi på Astrid Lindgrens Näs dagligen arbetar – förstås – med att marknadsföra och rekommendera så mycket vi kan av kommunens tillgångar, inte minst hotellen och boendevarianterna. Och att ni gör vad ni kan för att ”sälja in” vår anläggning till vimmerbybor och besökare utifrån. Det är ett vinn-vinn-läge och det vet jag att du tycker också!



Kommentera

