h1

En koffert med kultur

februari 23, 2010

MÅNGA TANKAR ÄGNAS dessa bistra dagar åt övergripande kulturfrågor. Inte minst här i Kalmar län, där rapporten ”Kultur med nya ögon” snart läggs på bordet.

Det är en viktig rapport, som jag ännu bara ögnat lite i. Inte minst mot bakgrund av den utredning som Chris Heister presenterade igår (”Kultursamverkansutredningen”) och som i korthet innebär att hela landet ska ta fram regionala kulturplaner inom de kommande fyra åren – planer som sen ligger till grund för fördelningen av statens kulturpengar.

– En koffert med pengar som vi vill överlåta åt landstinget att bestämma över, säger utredaren i SvD idag.

Det handlar om pengar till regionala kulturinstitutioner inom teater, dans, musik och museiverksamhet. Liksom även exempelvis regionala arkiv och hemslöjdsverksamhet.

Frågan är nu hur de regionala myndigheterna i vår del av landet hanterar detta. Frågan är också vilken kompetens vår region har för att utveckla de övergripande kulturfrågorna?

Kultur är förstås en tillväxtfaktor och här i Vimmerby pratar vi ofta om dess ekonomiska betydelse för besöksnäringen. Men jag tror det är minst lika viktigt att också våga tala om kulturens värden i sig.  

Ingen kommer undan, kulturen finns ju där överallt och alltid – det är den vi bygger våra samhällen av. Värdet av god barnteater eller en spännande utställning kan inte bara mätas i antalet besök och övernattningar. Vi måste också lära oss att se värdet i själva upplevelsen, värdet i vad som händer inuti barnet, åskådaren eller deltagaren.

-Kulturlivet ska finnas på armlängds avstånd, säger utredaren Chris Heister i dagens DN. Inte minst blir Kulturrådets roll att se till att den nationella kulturpolitiska målen genomförs även på regional nivå.

Armlängds avstånd? Ja, tack. Gärna.

Jag hoppas att våren blir fylld av diskussioner om vad den nya förändrade kulturpolitiken och en ”kultur med nya ögon” kan innebära för Astrid Lindgrens Näs och för Vimmerby

     

4 kommentarer

  1. Koffert är ett trevligt ord tycker jag.


    • Ja, så till vida att koffert är rymligare än portfölj och därmed bör kunna innehålla mer pengar!


  2. Hej!
    Jag är väldigt nyfiken på varifrån du har fått tag på bilden av kofferten. Är det din egna? Får jag använda den för min teater-frigrupp som heter BagageTeatern?
    Väldigt tacksam för svar!
    Mvh Rebecka Nyberg


    • Hej Rebecka. Bilden vill jag minnas kom från en fri bildbank på nätet, men jag hittar inte ursprunget längre. jag kan alltså inte ge dig besked, tyvärr. mvh Kjell Åke H.



Kommentera

