h1

Expressen hakar på!

januari 18, 2010

https://i1.wp.com/www.bannerfactory.se/bilder/logo_expressen.jpgSOM MÅNGÅRIG JOURNALIST ser jag med stigande intresse hur de senaste dagarnas artiklar i Aftonbladet, E24, Dagens Nyheter och Expressen formar en vinklad kampanj mot Astrid Lindgrens Värld-affären.

Oberoende journalistik är det inte tal om: här reduceras det journalistiska uppdraget till en visklek. Den ena journalisten härmar den andra, men söker själv ingen ny information i sak.

Expressen drar alltså samma historia idag, på samma ensidiga vis, som de andra tidningarna häromdagen. Läs gärna vad jag skrev om Dagens Nyheters ledare igår och Aftonbladets/E24:s artikel häromdagen.

Intressant nog redovisar Expressen idag hur detta lilla mediedrev har uppstått: ”En person från Vimmerby hörde av sig och tyckte att den lokala pressen inte vågade röra i det här, säger Anneli Östlund, journalist på E24 som publicerat en avslöjande artikel om Saltkråkan AB.”

Journalister brukar annars inte ens antyda sina källor, men nu får vi plötsligt reda på kampanjens ursprung.

Expressen repeterar sedan samma vinkel och samma innehåll, okritiskt och utan att uppenbarligen slå ett enda kontrollsamtal för att höra de parter som attackeras (dvs Vimmerby kommun och Saltkråkan AB). Som källor för Expressen-artikeln anges mycket riktigt också bara Östlunds ursprungliga artikel plus Vimmerby Tidning.

Journalistiken har med andra ord kapitulerat, kanske enligt devisen ”kolla aldrig en bra story, för då spricker den”. Den gamla dramaturgiska mallen putsas av: någon utses till offer (exempelvis Rein Sowik) och blir välvilligt citerad och intervjuad, några andra utses till skurkar (exempelvis Saltkråkan) och fästs vid skampålen. Enkelt och säljande kanske. Men bra journalistik? Nej.

Expressens artikel idag fortsätter också hamra in det envisa och felaktiga påståendet att Vimmerby kommun nu säljer en vinstmaskin. Så är det inte. All vinst från Astrid Lindgrens Värld har hittills plöjts tillbaka ner i verksamheten, inte en krona har gått till kommunens övriga verksamheter. Så kommer det att förbli. Kommunens nytta av företaget Astrid Lindgrens Värld ligger på ett annat plan: nämligen alla de andra slantar som turisterna lägger i kassaapparaterna hos hotell, frisörer, butiker, bensinstationer, korvgubbar, torggummor, godisaffärer och klädbutiker.

Det vore önskvärt att någon journalist slog sig fri från drevet och kampanjen. Någon som lade David mot Goliat-scenariot åt sidan och verkligen ansträngde sig för att beskriva bakgrunden till affären och de olika ställningstaganden som gjorts. Samt inte minst vilka ambitioner vad gäller framtidens utveckling av Astrid Lindgrens Värld som såväl kommunen som de nya majoritetsägarna har. Helst kritiskt, helst granskande, gärna med vass penna  – men fritt från insinuationer och förenklingar.

Jag tillåter mig till sist att, utan att fråga om lov, citera en av de utomstående kommentarer som kommit på nätet till en av artiklarna och som sätter fingret precis på vad hela saken gäller:

”Vad är Vimmerbys kommunmedlemmar bäst betjänta av? Av att sälja till ett investmentbolag mot tio årsvinster, men utan att man alls kan bedöma ägarens resurser eller intresse av att satsa på anläggningen på längre sikt, eller att sälja billigare till en ägarkrets med trots allt en viss förankring i bygden och som av uppenbara skäl är mån om varumärket och dess framtid?” /signaturen E.

Advertisements

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: