h1

Pippi på World Expo 2010

december 6, 2009

Follow Pippi to explore Sweden's innovative journeyIDAG SKRIVER DEN kinesiska nättidningen China Daily om den svenska paviljongen på den kommande världsutställningen i Kina nästa år. ”Följ Pippi för att upptäcka den svenska nytänkarandan” meddelar tidningen.

Egentligen citerar man bara den svenska PR-byrån Springtime´s arbete med den svenska paviljongen, som naturligtvis kommer att visa upp allt vad Sverige har av entreprenörsskap, företagsamhet och förhoppningsvis också kultur. ”Vår tanke är att den som vill bli en ny Alfred Nobel måste börja med att bli kreativ som Pippi” säger projektledaren Carin Lembre till China Daily.

Själv kan jag inte låta bli att återigen slås av vilken urkraft det finns i Pippi Långstrumps gestalt. Trots att den lilla damen fyller 65 år nästa år, så är hon oförtrutet en av de absolut starkaste (!) symboler som Sverige har. Och jag tycker det är helt rätt och riktigt att framhålla just Pippis upptäckarglädje och okonventionella påhittighet som ett föredöme, även om man naturligtvis inte ska glömma hennes civilkurage och antiauktoritära sätt. Speciellt i Kina kan det sistnämnda med fördel framhävas, om och om igen.

Vill du läsa artikeln i China Daily så klickar du här.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: