h1

10 dagar kvar….

maj 20, 2009

Anneli bygger

…innan utställningen Pippi på Pippi öppnar, är det dags att ta pulsen på Anneli Karlsson, vår utställningsproducent. Den första frågan är den klassiska sportfrågan: Hur känns det?

– Tack, det känns bra och jäktigt. Vi bygger just nu i tre rum samtidigt i den gamla prästgården. Nästa vecka kommer alla konstnärer och börjar montera sina verk, så det är enormt många detaljer som vi jobbar med just nu.

Vad tror du kommer att väcka störst intresse?

– Vi märker redan nu att nyfikenheten är stor på Marianne Lindberg de Geers kortfilm ”45 år senare” om Pippi som femtioåring. Speciellt som det är Inger Nilsson som gestaltar även henne. Men jag tror också att väldigt många av de gamla originalillustrationerna från hela världen kommer att fascinera alla våra besökare.    

De andra nutida konstnärerna då, vad gör de för konstverk med utgångspunkt från Pippi Långstrump?

– Det är allt från fotografier till stora installationer. Ute i Paviljongen kommer till exempel Magnus Lönn att skapa en bokstavsvägg och Ann Hingström en Pippi-puff!

En Pippi-puff? Vad är det?

– En puff är en puff! Du får se själv om tio dagar!

Vad vill du med utställningen ”Pippi på Pippi”?

– Jag önskar att den ger perspektiv på Pippi Långstrumps fantastiska betydelse i Sverige och världen. Att besökaren här ska förstå hur viktig den karaktär är som Astrid Lindgren har skapat, hur mycket hon har inspirerat människor i över 60 år, både här och utomlands. Och så hoppas jag att de nya konstverken också ska få våra besökare att upptäcka nya dimensioner i synen på Pippi och oss själva.

Okej. Beskriv utställningen i några korta ord.

– 100 illustrationer från hela världen, sju konstnärer från idag – och alla har pippi på Pippi!

Därmed får Anneli och hennes medarbetare fortsätta jobba på med utställningen, som jag tror blir riktigt, riktigt bra.Vernissagen äger rum lördagen den 30 maj klockan 13.00 vid den före detta prästgården här på Astrid Lindgrens Näs. Välkomna!

4 kommentarer

  1. Jag uppskattar den nya officiella sidan mycket, och även sidan om Astrids Näs. Din blogg kommer jag att återvända till, det känns inte så långt borta med sommaren och Vimmerby när jag kan se vad som försiggår hos er.

    Jag är mamma till en snart 9-åring, som uppskattar Astrids böcker lika mycket som sin mamma. Vi har tillbringat otaliga dagar på ALV och även på Näs, även om det är jag som uppskattar det besöket extra. Jag är också svensklärare i år 7-9 och mina elever ler på tonårsvis lite överseende åt mitt intresse för ”bondjäntan från Näs”. Sjuorna har just avslutat ett stort arbete som resulterat i ”Min bok om Astrid Lindgren” och jag önskar att jag hade kunnat få ta med dem allesammans att själva få uppleva Astrids barndomshem. Tyvärr omöjliggör avståndet den upplevelsen.

    Den planerade lektionen när vi skulle titta på tidsresan från hemsidan sträcktes istället ut till tre. De kunde inte sluta fråga och det finns ju så mycket att berätta. Att även 13-åringar, som ju är den åldersgrupp som tar paus från Astrids böcker, visar ett sådant intresse för personen Astrid, tolkar jag som ett av svaren till varför hon berör oss. På djupet.

    Jag kommer tillbaka i sommar! Ser fram emot ”Pippi på Pippi”, ser fram emot barndomshemmet – igen – och ser fram emot att bara vara i atmosfären ni lyckats bygga upp…

    (Det jag själv tidigare skrivit om Astrid Lindgren finns här: http://inatankar.blogspot.com/search/label/Astrid%20Lindgren)


  2. Hej! så otroligt gald jag blir över att läsa vad du skriver, både om ALV och Näs, men också om hemsidan! Väldigt roligt att ni använder den i skolan, för precis så var det tänkt! Jag var också snabbt inne på din blogg och såg allt härligt du skrivit om besöket i Vimmerby – du skriver så bra om det, så jag skulle vilja ”låna” din text och visa för de ansvariga både på ALV och i kommunen. Är det ok?
    Du är förstås hjärtligt välkommen hit på nya besök – tveka inte att ta kontakt i så fall!
    Bästa hälsningar /Kjell Åke Hansson


  3. Gald? Nej GLAD blev jag nog mer… 🙂


  4. Självklart får du låna min text – det gör mig glad att du uppskattar den!

    Sommarens besök är redan bokade. Till att börja med kommer vi ner över nationaldagen, då jag äntligen får möjlighet att visa platsen för min mamma som följer med för första gången. Jag hoppas det är guidade visningar den helgen! Sommarens andra besök blir som det nu ser ut v 29 och då stannar vi en hel vecka. Vi har årskort på ALV och trivs bra i vår husvagn vid Nossen!

    Vänliga hälsningar
    Sabina



Kommentera

