h1

Minnesdag idag

januari 28, 2009

portratt-astrid

IDAG ÄR DET exakt sju år sedan Astrid Lindgren gick bort. Jag bläddrar bland klippen från dagarna efter hennes bortgång och hittar många minnesord som vittnar om hennes betydelse.

I Vimmerby Tidnings arkiv hittar jag följande minnesbild från Astrids syster Stina Hergin:

”Det jag särskilt minns med Astrid är en jul när vår farmor, alla givmilda gåvors givare, gav oss varsin docka i julklapp. Det var fina blunddockor och det var något helt fantastiskt att få de där ljuvliga. Astrid fick en docka med röd klänning, min hade en skär.

I Stenbäcksroten bodde en liten lungsjuk flicka, Valborg Stjärna, och Astrid bestämde sig för att hon skulle ge bort sin julklappsdocka till Valborg. Åh, vilken gåva det var från ett barn – vi hade ju varit vansinnigt hänförda när vi fick de där fantastiska klenoderna. Men dockan fick hon, Valborg, och den hade hon med sig i graven fick vi veta och vi tyckte det var så sorgligt alltihop, men till någon glädje hade ju gåvan varit i alla fall.

Jag tycker den där generositeten och givmildheten liksom ingick i vår atmosfär på Näs, det var så självklart att man skulle vara så. Dessutom tycker jag att det här minnet är så underbart likt Astrid. Det är precis hon.”

Foto: Jacob Forsell

Kommentera

