h1

Grattis Georg!

januari 13, 2009

sahlinriedelny

IDAG SKICKAR VI ett varmt och jättestort GRATTIS till Georg Riedel, som igår på Guldbagge-galan fick en mycket, mycket välförtjänt utmärkelse, nämligen Gullspiran. 

Georg Riedel fick förstås priset för den musik han skrivit till filmatiseringarna av Astrid Lindgrens böcker och för de odödliga sånger han och Astrid därmed skapade tillsammans. ”Om det är någon jag ska tacka så är det Astrid Lindgren”, sa Georg i den direktsända Guldbagge-galan.

Georg var också den ende som tog upp det pågående kriget i Gaza i sitt tacktal, så vitt jag kunde höra. ”Hade jag haft en riktigt gullspira, en trollstav, så hade jag i detta nu satt stopp för det lidande som alla barn i Gaza utsätts för”, sa Georg. 

Gullspiran delas varje år ut till den som gjort enastående insatser inom barnfilmen.

På bilden ovan ser du Georg Riedel när han gästade oss och spelade på invigningen av Astrid Lindgrens Näs den 12 juni 2007, bland annat tillsammans med sångerskan Anna Sahlin. Även det ett oförglömligt minne. 

Foto: Peter Widing. Copyright: Astrid Lindgrens Näs.

One comment

  1. Ja, Georg var verkligen förtjänt av priset. Jag blev riktigt glad att han fick det.



Kommentera

