h1

Men Rasmus då?

augusti 19, 2008

Äntligen kom den, DN:s utlovade lista på 100 omistliga barnböcker. Nya och gamla klassiker i en hög, komponerad av DN:s kritiker. Därmed är första handsken kastad och jag gissar att listan kommer att diskuteras fram och tillbaka.

Astrid Lindgren är givetvis med på listan, med sina mest klassiska verk. Gott så. Men en titel saknar åtminstone jag: den mästerligt komponerade och gripande berättelsen om Rasmus på luffen.

Fast å andra sidan ser jag till min glädje att Gösta Knutssons Nalle Lufs håller ställningarna ända in i 2000-talet!

Är det något du saknar på listan? Kommentera gärna!

3 kommentarer

  1. Jag saknar Mamma Mu-böckerna av Wieslanders, Mittinattenmysteriet av Gunna Grähs och Pettsonböckerna av Nordlander.


  2. …och P L Travers böcker om Mary Poppins


  3. Jag saknar böckerna om Sune av Anders Jacobsson och Sören Olsson. Camilla Mickwitz är/var kanske inte så känd men som liten gillade jag hennes böcker om Jason. Speciellt Jason och arga Agnes. Varför är inte Sunnanäng med på listan?



Kommentera

